SZUKAJ NAZWY PERFUM LUB KOSMETYKÓW

02 lipca 2014

Co to takiego PERFUMY NISZOWE?

Kiedy idziesz do znanej perfumerii czy drogerii, widzisz te same mainstreamowe marki, choć niektóre tytuły zapachów są tylko na wyłączność danej placówki. Jeżeli znudziły Ci się "szanelki" i "płasony", czas podjąć "drastyczne" kroki do zmiany perfum, poniekąd zmiany siebie. Alternatywą okazują się być pachnidła niszowe.

Nisza to unikalny produkt czy usługa, skierowana do niewielkiej grupy odbiorców, szukających określonych korzyści (słownik ekonomiczny).

Marki niszowe to relatywnie młoda kategoria, ale dzięki nim, pojęcie luksusu w świecie perfum uległo bardzo silnemu przewartościowaniu.

Perfumy niszowe oznaczają kompozycję wyszukanych, oryginalnych, różnorodnych, niepopularnych składników, m.in. pochodzenia naturalnego. Słowem, to unikalna mieszanka zapachów, których nie wyczujemy u potencjalnego użytkownika perfum.

"Niszówki" są trudno dostępne, dotarcie do niektórych marek graniczy z cudem. Charakteryzują się bardzo wysoką ceną, doskonałą jakością składników. Dla osób rozpoczynających przygodę z perfumami są trudne w odbiorze; poza tym nie ma w nich jawnego podziału na damskie i męskie jak to się ma w pachnidłach selektywnych lansowanych przez popularnych projektantów mody czy producentów zegarków.

W Polsce niszowe wody sprzedawane są w prywatnych perfumeriach, na świecie w perfumeriach markowych, na lotniskach i w najbogatszych hotelach. Ich opakowanie (flakon i kartonik) może być zarówno minimalistyczne jak i bardzo ekskluzywne, kolorowe, nietuzinkowe, wykwintnie zdobione. Czasem wymagają specjalnego przechowywania, np. lodówki. Zawierają oczywiście najbardziej znane składniki aromatyczne jak jaśmin czy piżmo, ale w niecodziennej kombinacji, ponadto wśród długiej listy znajdziemy również, np. kastoreum czy lukrecję. Nie są to jednak mieszanki, które idealnie wpasowałyby się w obowiązujące trendy zapachowe.

Czy zatem perfumy niszowe to wciąż luksus czy już konieczność?

Perfumy niszowe są niczym niezapisana kartka papieru, nie mają twarzy, pomagają kreować osobistą, wyjątkową historię. Kojarzą się z władzą i przepychem. Mimo, iż są pełne niespodzianek, nie są promowane, nie korzystają z wizerunków celebrytów, ale mogą być komuś znanemu zadedykowane. Tworzą je najbardziej znane "nosy" świata. Jakie przyświecają im idee? Wolność, ludzie, sytuacje, pamiątki, niezbadane miejsca.

Nazwy i zawartości perfum niszowych to ekspresyjne definicje bogactwa, wyrafinowania i finezji. Żądają, by nosić je z dumą i radością. Wybierz je, jeśli jesteś indywidualistą, chcesz oczarować kogoś oryginalnością, niepowtarzalnym aromatem nietypowych i nieznanych dotąd komponentów. Poczucie wyjątkowości, unikalności zarezerwowane jest dla wybranych. Wyobraźnia, czas, odpowiednie nastawienie, wyciszenie pozwolą je lepiej zrozumieć. Perfumy niszowe opowiadają historie, ukazują wydarzenia, każą przeżywać każdą chwilę w wyjątkowy sposób.

Podsumowując - cechy perfum niszowych:

- nietuzinkowość i różnorodność kompozycji zapachowych

- aromaty są wielowymiarowe

- wysoka jakość a co za tym idzie trwałość

- wysoka cena

- ograniczona dostępność

- flakony dziełami sztuki

- brak marketingu czyni je bardziej luksusowymi

- budzą skrajne emocje

- adresowane wyznawcom filozofii "no logo", minimalistom, ekscentrykom, koneserom, pasjonatom, dla których perfumy są dziełami sztuki

W internecie przewija się opinia, że pisanie czy mówienie o zapachach niszowych aniżeli o selektywnych jest lepsze, wygodniejsze, trendy, świadczy o ogromnej wiedzy nadawcy, dzięki czemu łatwiej można wyhodować sobie sławę. Powstaje kontrowersja: czy nisza jest lepsza od mainstreamu?

7 komentarzy:

  1. Moim zdaniem niszowe są dla snobów i bogaczy, którzy nie mają na co wydawać pieniądze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny opis pod wzgledem treści i zalet perfum niszowych :)
    Zazdroszczę kreatywności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Są tanie perfumy które zniewalają zapachem i trwałością. Nie trzeba kupować tych najdroższych :)
    Artykuł świetny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. niszowe mają tę przewagę, że są trudniej dostępne i można się bardziej wyróżnić niż np. stosując euphorię :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Po pierwsze, co to znaczy "w najbogatszych hotelach"?! Nie ma czegos takiego. Czy autorka ma na mysli hotele najlepszej klasy, kategorii itp.? Po drugie, niszowe wody toaletowe lub perfumy niestety rowniez przestaja nimi byc. Na przyklad marka Annick Goutal, kilka lat temu nawet na swiecie uwazana za marke niszowa jest we Francji sprzedawana w Sephorze, podobnie jak Serge Lutins zreszta (rowniez niegdys niszowa, badz z aspiracjami).

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do skomentowania artykułu.